Håndholdt præcision
Copenhagen Soloists var i Domkirken med et flot barokprogram.
Ole Josephsen, musikanmelder (Helsingør Dagblad, 9. januar 2019)
Fire solister fra ensemblet Copenhagen Soloists udgjorde den kvartet, der søndag eftermiddag gav en velbesøgt koncert i Helsingør Domkirke.
Programmet havde de kaldt ”Mellem Paris og Hamborg”, idet de værker, de spillede, var skabt af tre komponister i Paris og en i Hamborg. Stilen var barokmusik, og alle fire var samtidige med J.S.Bach.
De medvirkende var Winnie Bugge Frandsen, traversfløjte, Jonathan Ofir, violin, Hanna Thiel, gambe, og Gilbert Martinez, cembalo, og de tydeliggjorde Copenhagen Soloists internationale præg ved at repræsentere Danmark, Israel, Tyskland og USA.
Elegant og fyrigt
Af Jean Marie Leclair, født 1697, hørtes en ouverture i flere satser, hvor det var tværfløjten, der førte ordet, mens de øvrige dannede det harmoniske fundament i denne lette og elegante musik.
Jean Philippe Rameau, født 1683, har skrevet flere ”Pièces de clavecin en concert”, hvoraf vi hørte nr.3. Her har cembaloet naturligt nok en hovedrolle. I den afsluttende tambourin-sats steg tempoet gradvist og værket endte hedt og fyrigt.
Musik til dansetrin
Francois Couperin, født 1668, var cembalolærer for Ludvig den 14.s børn og skrev en række ”Concerts Royaux” (kongelige koncerter). Her fik vi den første koncert, hvor satserne er skrevet til baroktidens dansetrin: Allemande, Sarabande, Gavotte, Gigue og Menuet. Afleveret præcist og elegant.
Georg Philipp Telemann, født 1681, var en meget flittig komponist. Stilistisk ligger hans musik mellem Bach og Haydn og med en del fransk påvirkning. Her fik vi en af hans ”nye” Paris-kvartetter fra 1738, hvor de mange satser har franske navne, f.eks. très vite, gracieusement og moderé. De fire musikere fik her lejlighed til at brillere med soli, dialoger, munter leg og forskudte rytmer, inden det hele landede blidt og alvorligt i sidste sats.
Copenhagen Soloists optræder ofte med større værker med mange medvirkende, men her mødte vi fire dedikerede kammermusikere, der spillede med indforståethed, håndholdt præcision og elegance.