Kammermusik i Koncertkirken

Leclair og Johann Sebastian Bach stod godt til hinanden i et program med Copenhagen Soloists.


Peter Dürrfeld (Kristeligt Dagblad, 8. januar 2020)


4 stjerner

Mandag aften kunne man i Koncertkirken på Blågårds Plads i hjertet af Nørrebro i København nyde en kammerkoncert med blot fire musikere fra ensemblet Copenhagen Soloists. Programmet bestod af to ret forskellige barokkomponister, franskmanden Jean-Marie Leclair og Johann Sebastian Bach. Leclair (1697-1764) var 12 år yngre end Bach og Händel og er kommet til at stå i skyggen af dem, men er noget undervurderet, i hvert fald ifølge ensemblets leder, violinisten Jonathan Ofir, der stod for en række korte introduktioner, inden han satte sig til rette for sammen med de tre øvrige musikere – violinisten Tinne Albrechtsen, gambisten Adam Grauman og cembalisten Gilbert Martinez – med ildhu at kaste sig over tre værker af Leclair.

Vi fik først hans ouverture opus 13, nr. 5, i fire korte satser, hvorefter ensemblets to violinister spillede en duet, der demonstrerede Leclair som en munter herre, der var i stand til at levere gedigen spillemandsagtig musik ind imellem sine mere højtidelige kompositioner. Hele ensemblet sluttede af med en triosonate i fire satser, og selvom ingen af de tre værker ligefrem var sjælerystende, fik man alligevel et indtryk af en komponist, der nok er værd at lægge ører til.

Efter en kort pause blev der budt på to værker af gamle Bach. Indledningsvis en sonate for gambe og cembalo, som Grauman og Martinez fortolkede stilsikkert og klangskønt, hvorefter alle fire musikere forenede sig i en af Bachs orgel-triosonater, arrangeret som en almindelig triosonate. Og uden at forklejne Leclair – det har andre vist gjort mere grundigt end denne anmelder – må det siges, at man kunne opleve det, som blev der højere til loftet i det gamle kirkerum, der tilbage i 2009 skiftede navn fra Blågårds Kirke til Koncertkirken. Banalt sagt kan det siges, at vi hos Leclair fik en skøn duft af fransk-italiensk barok, men Bach gav os et sus af evigheden.

Koncerten indgik som en del af projektet Early Monday, der den første mandag i måneden gennem hele 2020 (dog ikke i juli og august) byder på en række afvekslende koncerter. Mandag den 3. februar kan man således høre et program med folk – og middelaldermusik, tolket af Clara Guldberg Ravn, blokfløjte, og Johannes Geworkian Hellman, drejelire. Koncertkirken byder på talrige andre arrangementer og har tilsyneladende et trofast stampublikum, og der er servering bagest i rummet både før, under og efter koncerterne – kort sagt: musikoplevelser i en anderledes og charmerende ramme.